15 Baltík - Tisk na souřadnice XY
Cvičení 15 - práce se souřadnicemi
1. Základní pojmy :
Baltíkův prostor se skládá z políček, které jsou seřazeny do 15 sloupců a 10 řad.
Jednotlivá políčka mají velikost předmětu a každé z nich má svoji souřadnici, kterou označujeme
velkými písmeny X a Y.
Souřadnice X – vodorovná, udává číslo sloupce ( 0 – 14 ) --> vzdálenost políčka od levého okraje
scény.
Souřadnice Y – svislá, udává číslo řádku ( 0 – 9 ) --> vzdálenost políčka od horního okraje scény.
Souřadnice XY – úplná souřadnice políčka např. [2,3]
Číslování jednotlivých políček začíná od nuly a proto : (viz obr.)
levý horní roh má souřadnice [0,0]
pravý horní roh má souřadnice [14,0]
levý dolní roh má souřadnice [0,9]
pravý dolní roh má souřadnice [14,9]
2. Základní prvky
3. Čarování předmětu na souřadnice
Doposud Baltík uměl čarovat pouze před sebe, s použitím souřadnic může čarovat předměty na
libovolném místě pracovní scény.
Stačí pouze za předmět zadat :
a) Souřadnici X --> souřadnice Y se nastaví podle aktuální polohy Baltíka
b) Souřadnici Y --> souřadnice X se nastaví podle aktuální polohy Baltíka
c) Souřadnici X + souřadnici Y
d) Souřadnici XY
4. Přemístění Baltíka na zadané souřadnice
Baltík nemusí na určené místo vždy jenom doběhnout příkazy Popojdi, ale můžeš ho na určené
souřadnice přemístit jediným příkazem:
Baltík se přesune na souřadnice X=14 ,Y=0
tj. do pravého horního rohu obrazovky.
Cvičení 1:
a) Do své složky na serveru školy ulož projekt Kytka.bpr
b) Přemísti Baltíka na souřadnice [7;4].
c) Vyčaruj do každého rohu kytičku.
d) Pod Baltíkem vyčaruj cestu z předmětu č. 2147, která bude zakončena domečkem (ze 4 předmětů).
Cvičení 2:
a) Vytvoř projekt : Obraz.bpr (ulož ho do své složky na serveru školy).
b) Neviditelný Baltík vyčaruje bez pohybu na první řádek doprostřed text: Čaruji sluníčka.
c) Přemístí se doprostřed obrazovky, zviditelní se a vyčaruje kolem sebe 4 sluníčka.
d) Opět se zneviditelní a čaruje stromeček do každého rohu obrazovky.
e) Nakonec vyčaruje 5 hříbků na různě zvolené souřadnice a zviditelní se.
Cvičení 3:
a) Vytvoř projekt: Kalkulačka.bpr (ulož ho do své složky na serveru školy).
b) Neviditelný Baltík vyčaruje bez pohybu doprostřed scény návrh Kalkulačky.